Oči na cestách

Ruku na srdce, kto z vás si po prečítaní toho príspevku uvedomí, že nemá za tým volantom až také 100%tné videnie. Komplexné vyšetrenie v Oftalmologickej ambulancii SPINN Clinic, pozostáva aj z odpovede, či si spoľahlivý vodič ( čo sa samozrejme zraku týka:) )

Čo všetko je potrebné mať v rámci zraku na cestách v poriadku? Zrakovú ostrosť, zorné pole, schopnosť videnia za zníženej viditeľnosti, farebné rozlíšenie, schopnosť citlivo reagovať na protiidúce svietiace vozidlo. Určite treba mať na pamäti fakt, že človek, ktorý má za volantom zlé videnie sa správa ako opitý. Máte problém s prečítaním ešpézetky vozidla v krátkej vzdialenosti pred vami? Ako potom dokážete s prehľadom a bez nehody včas zbadať na vozovke prekážku? Podľa analýzy expertov, šofér so zlým videním vybočuje z jazdného pruhu o 62% častejšie ako vodiči s bezchybným videním.

            Pozor na nekorigovanú chybu, ktorá je za volantom veľmi nebezpečná. Tu zaraďujeme najmä nekorigovanú krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus či sivý zákal. Pacienti môžu tieto problémy jednoducho vyriešiť - návštevou očného lekára, ktorý správne zvolí diagnózu a následne predpíše vhodné okuliare. K bezchybnému videniu vám môže dopomôcť aj laserový zákrok, ktorý vám v SPINN Clinic v Ružomberku dokáže odstrániť krátkozrakosť a síce mínusové dioptrie. Pacienti s nekorigovanou dioptriou trpia ťažkosťami spojenými s bolesťou hlavy, pocitom suchých očí, či zlou koncentráciou.

            Muži častejšie chodia do ambulancie s problémom farbosleposti. Ide viac-menej o genetické ochorenie, ktoré sa žiaľ nedá liečiť. Ale pozor pacient resp. vodič by o tomto probléme mal vedieť, zistiť na očnej prehliadke aké farebné odtiene mu robia problém, aby za volantom vedel prispôsobiť mieru svojej zodpovednosti.

            Pozor aj na unavené, či vysušené oči. Určite im neprospieva v aute zapnutá klimatizácia, prievan, či prepracovanosť. Medzi jazdou si urobte prestávky. Očný lekár vám predpíše na základe testu ideálne umelé slzy prispôsobené vášmu problému.

            Starší ľudia by určite nemali zabúdať, že ak si za volant netrúfajú, jednoducho so šoférovaním prestať. Vo veku nad 65 rokov, hrozí vznik šédého zákalu, čo šoférovanie a celkové videnie komplikuje. S pribúdajúcim vekom človek stráca schopnosť sústrediť sa, rozlišovať detaily za šera, ťažšie zvláda osvetlenie protiidúcich áut.

            Na čo si teda robiť zbytočné problémy. Hodinové komlexné vyšetrenie stojí za to, vyhnúť sa ďalším možným komplikáciám spojených s cestovaním.