Čo sposobuje bolesť a stuhnutosť šije?

15.09.2017 Zobraziť všetky články Zdielať na facebook Zdielať na twitter

Čo spôsobuje bolesť a stuhnutosť šije?

Stuhnutie šije je veľmi nepríjemným obmedzením hybnosti krku s intenzívnou bolesťou. Bolesť v šiji sa často vyskytuje najmä počas spánku, keď neprimerane kontrolujeme pohyby tela.

Dráždenie zapríčiňujú jednak stuhnuté svaly okolo krčnej chrbtice, ďalej nefyziologická poloha či náklon chrbtice v oblasti jej prechodu do lebky a tiež opuch mäkkých tkanív napr. ako reakcia na zaťažovanie (často nesprávnym spôsobom) hornej časti tela. Tento stav môže spôsobiť dlhodobý zvyšujúci sa tlak na jedno miesto – napr. sedenie pri PC, vedenie motorového vozidla. Bolesť a stuhnutosť šije a pliec môže mať veľa príčin, ktoré si vyžadujú lekársku starostlivosť. Svalové napätie v šiji a v pleciach býva často aj prejavom psychického a emocionálneho stresu.  

Prevencia – v prvom rade sa vyhýbajte presileniu svalov, všímajte si ako sedíte, stojíte, pozor si dávajte pri dvíhaní ťažších predmetov. Sledujte svoje telo v stresových situáciách a najmä sa naučte vysporiadať s negatívnymi emóciami. Ak ste sa rozhodli s bolesťou zacvičiť, nezabudnite na rozcvičku, poriadne si zahrejte a ponaťahujte svaly.

Liečba - v akútnom štádiu spočíva vo fyzickom šetrení  – teda nesedieť 12 hodín v práci. Dbajte, aby váš pracovný stôl a stolička boli správne nastavené podľa vašej výšky. Uistite sa, že máte správne nastavené sedadlo v aute, najmä pred dlhými cestami. Potrebné je mať chrbát podložený po celej dĺžke. Potrebný je taktiež kľudový režim v suchu a teple, krátkodobé podávanie analgetík a liekov na uvoľnenie svalstva. Ak už máte sklon k bolestiam šije neseďte pridlho v prievane a chráňte si krk a plecia šatkou, resp. noste rolák. Za bolesťami býva často emocionálne vypätie – vysúšajte do teplého kúpeľa pridať čaj z rozmarínu alebo levandule. Pred spaním vyskúšajte vypiť čaj z rumančeka kamilkového či chmeľu obyčajného.

Pri dlhodobých ťažkostiach podstata liečby spočíva najmä v správnej rehabilitácii, keďže uvoľnením obmedzenej dynamiky krčnej chrbtice, masážou bolestivých spúšťacích bodov  a výukou správneho domáceho cvičenia je možné cervikokraniálny syndróm veľmi úspešne (a na dlhú dobu) odstrániť. A pri vážnejších prípadoch aspoň limitovať jeho prejavy na minimum.

Želám vám, aby ste bolesť raz a navždy  - ak nie porazili aspoň zmiernili.

Aktuálne a užitočné informácie emailom

Prihláste sa k nášmu newsletteru a my Vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie a užitočné články priamo do vašej emailovej schránky.

Vaša emailová adresa je v bezpečí, nikomu ju nepredáme a zašleme vám len to, čo ste si vyžiadali.